Fumigena Facebook cu propaganda pro-PSD dată jos care n-a oprit, de fapt, nimic

de: Ciprian Ioana
10 03. 2019

Facebook susține că luptă cu dezinformarea, cu minciunile prezentate ca știri și, per total, suflă și-n iaurt ca să arate că-i pe bune. Dar nu e, cel puțin asta aflăm din propaganda pro-PSD oprită săptămâna asta.

Poate ai auzit că Facebook a început să se lupte cu site-urile și conturile care incită la ură, dezbinare sau care scriu, pur și simplu, minciuni. A pus ochii și pe România și a decis să închidă mai multe conturi de propagandă, apropiate PSD.

Facebook s-a lăudat pe 7 martie că a dat jos mai multe conturi din România și Marea Britanie pe motiv că acestea aveau, după cum susține rețeaua lui Mark Zuckerberg, un comportament inadecvat pe Facebook și Instagram. Nu s-a găsit nicio legătură între ele, puțin probabil să-i intereseze pe britanici ce se întâmplă pe plaiurile dâmbovițene, dar nu e greu să-ți dai seama că toate funcționau după același tipar.

În cazul României, postau și distribuiau articole pline de cuvinte elogioase la adresa miniștrilor sau a oficialilor PSD, după cum poți observa în imaginea de mai jos.

Cu ce se laudă Facebook

Facebook a anunțat că a închis patru pagini, 26 de conturi și un grup de discuții, unele prezente inclusiv pe Instagram. Toate astea, susține rețeaua socială, au promovat conținut găzduit de mai multe domenii care se prezintă drept site-uri de știri.

Mult spus știri pentru că, în realitate, publicau numai minciuni. A le numi site-uri de știri false, le dai o oarecare legitimitate. Mai departe, fiecare pagină dintre cele eliminate distribuia informațiile și prin conturile oficiale ale PSD deschise pe rețeaua socială.

Ai crede că toate aceste site-uri erau răspândite la nivel național, cu sute de mii de like-uri și share-uri, ca o caracatiță roșie uriașă, care a reușit să-i convingă pe cetățenii țării că PSD este apărătorul democrației, iar opoziția vrea răul României („nu ne conduc pe noi ăia de la Bruxelles”, nu-i așa?)

În realitate, însă, conturile de „propagandă” aveau puțin peste 1.000 de urmăritori, iar sumele plătite către Facebook, pentru a deveni mai vizibile, nu depășeau 650 de dolari. Nici un iPhone nu-ți poți cumpăra cu banii ăștia.

E an electoral în România, cu două runde de alegeri – europarlamentare în mai, apoi prezidențiale prin toamnă, e de înțeles de ce Facebook monitorizează atent conținutul și încearcă să elimine propaganda.

Să te lauzi că ai închis o pagină cu 1.000 de urmăritori nu te face în niciun caz un erou. E doar praf în ochi, nu trebuie să pleci după fentă.

Facebook și eșecul Myanmar

Facebook a ținut-o anul trecut din scandal în scandal.  Scandalul Cambridge Analytica a fost doar unul dintre ele,  atunci când a permis, intenționat sau nu, scurgerea de informații din nu mai puțin de 87 de milioane de conturi.  Toate au ajuns apoi pe mâna staff-ului de campanie al lui Donald Trump.

Acum, încearcă, pe cât posibil, să-și spele imaginea luptându-se cu propaganda de pe conturile sale. Dar are un mare eșec la activ, pe care nu-l poate șterge cu buretele așa ușor: genocidul din Myanmar, întreținut indirect de Facebook.

După acel episod, Mark Zuckerberg a făcut ce face cam de fiecare dată când capacitate rețelei sale de a proteja datele utilizatorilor sau de a opri instigarea la ură și rasism se dovedește limitată: și-a cerut scuze.

E adevărat că, după acel episod, Facebook a început să investească și mai mult în tehnologie și diverse parteneriate pentru a împiedica abuzurile.

Dacă miliardele alea de dolari cheltuite te ajută doar să închizi pagini cu mai puțini urmăritori decât capacitatea Sălii Palatului, înseamnă că fie nu ai viziune de business, fie cauți doar să insulți inteligența cuiva și să vezi dacă îți iese.

De fapt, Mark Zuckerberg e interesat doar de imagine, face doar PR, nimic mai mult.  Nu-l interesează să rezolve ceva. În toate crizele prin care a trecut a reacționat târziu, apoi a negat, apoi a schimbat vorba. Iar memoria colectivă e extrem de scurtă.